Utworzenie modelu 3D daje szereg możliwości kontroli lokalizacji przestrzennej projektowanych elementów. Praca w programie oparta jest o widoki 3D oraz rzuty kondygnacji 2D. Modelowanie trójwymiarowe przenika się z prostotą pracy w 2D. Modyfikacje obiektów mogą być wykonywane zarówno w przestrzeni 3D, jak i również na widokach kondygnacji 2D. Dokonane zmiany modelu mogą być przy uaktualnione przy pomocy kilku kliknięć na wygenerowanych rysunkach, co zapewnia spójność modelu z dokumentacją 2D.
Etapy pracy w BiK Konstruktor BIM.
- Tworzenie struktury projektu
– określenie kondygnacji i ich zakresu poziomów - Modelowanie budynku
– określenie osi konstrukcyjnych obiektu
– możliwość importu podkładów architektonicznych w formatach wektorowych, czy zeskanowanych dokumentów i rysowania po punktach charakterystycznych
– modelowanie obiektów typu (w widokach 3D lub 2D):
– ściana
– płyta
– belka
– ława fundamentowa
– stopa fundamentowa
– bieg schodowy
– otwór w pionowym (np. w płycie)
– otwór w kierunku poziomym (np. otwór okienny, drzwiowy)
– dowolna reprezentacja obiektu 3D
– określenie cech materiałowych dla poszczególnych elementów
– możliwa edycja obiektów w widokach 2D i 3D – dodatkowe “uchwyty” - Opisywanie elementów
– dostępne szybkie pozycjonowanie obiektów
– możliwość dodawania opisów na widokach 2D modelu (w rzutach kondygnacji), opisy dynamicznie powiązane z cechami obiektu, znajdą się na generowanych rysunkach
– możliwe dodawanie wymiarów na widokach 2D modelu - Generowanie rysunków 2D:
– dostępne rodzaje widoków:
– rzuty
– przekroje, elewacje
– widoki aksonometryczne
– wybór widoczności geometrii (przed/za płaszczyzną tnącą, widoczność krawędzi zasłoniętych)
– personalizacja kolorów, rodzajów linii, nazw warstw dla generowanych przekroi
– wygenerowany rysunek podlega edycji, można zmieniać zakres (głębokość widoczności), czy ustawienia parametrów generacji rysunku
– w przypadku zmian w modelu regeneracja rysunku wymaga wykonania jedynie kilku kliknięć - Zestawienia
– możliwość zbudowania własnego szablonu zestawienia
– dla każdego typu obiektu (np. belka, ściana) dostępne są różne cechy podlegające zestawieniu, po których można grupować/sumować wartości
– zestawienia objętości materiałów i masy, długości, liczby obiektów, rodzaju materiału, mogą być wykonywane dla całego budynku lub dla wskazanego zakresu np. tylko dla elementów kondygnacji. - Drukowanie i zapisywanie plików, eksport
– drukowanie poszczególnych arkuszy projektu
– możliwy eksport modelu do formatu *.dwg – obiekty 3D – Revit, AutoCAD
– możliwy eksport model do formatu do IFC 4.0 kompatybilny z przeglądarką BiM Vision – obiekty 3D
– zapis całego projektu – jeden plik w formacie *.dwg
– zapis rysunków 2D do formatów *dwg, *.dxf – wszystkie systemy CAD
Dostępne obiekty i polecenia w BIK Konstruktor BIM
- dostępne obiekty typu: ściana, belka (wieniec, nadproże, krokiew, jętka / kleszcze), słup, płyta, bieg schodów, ława, stopa fundamentowa, otwór w ścianie, otwór w płycie,
- płaszczyzny pomocnicze ułatwiające np. modelowanie więźby, czy docinanie ścian szczytowych,
- możliwość dodania własnych obiektów na podstawie wskazanej bryły (np. dźwigar sprężony, niestandardowe schody),
- manager zawierający strukturę projektu. Pozwala on przełączać się między widokami modelu oraz rysunkami,
- baza materiałów budowlanych,
- edycja geometrii obiektów przy pomocy uchwytów,
- możliwość edycji cech takich jak materiał, profil, grubość, wyrównanie, nazwa pozycji itd.
- możliwość przekazywania cech innym obiektom,
- klonowanie obiektów (tworzenie nowego obiektu o tych samych parametrach),
- połączenia typu T oraz narożne dla obiektów liniowych (belki, ściany, ławy),
- docinanie obiektów linią lub płaszczyznami (np. modelując jętkę, czy kleszcze),
- przy pracy w rzucie kondygnacji możliwość włączenia podrysu innego piętra,
- filtr selekcji elementów budynku, możliwość szybkiego przekopiowania obiektów do innej kondygnacji (z automatyczną zmianą poziomów tych elementów),
- tworzenie własnych profili na podstawie obrysu polilinii dla belek, ław, czy słupów,
- szybkie pozycjonowanie elementów (możliwość określenia składni nazewnictwa dla każdego typu obiektu, tak by zawierały np. nazwę kondygnacji, czy numer),
- narzędzia do tworzenia osi konstrukcyjnych,
- zarządzanie widocznością obiektów (ukrywanie wg kategorii lub kondygnacji, ukrywanie wskazanych obiektów, zmiana przezroczystości),
- możliwość opisywania obiektów w obszarze modelu na rzutach kondygnacji. Opisy te znajdą sie później na rysunkach. Dostępne opisy tekstem, wielolinią odniesienia oraz wymiarem,
- możliwość dodawania własnych opisów na rzutach kondygnacji, np. ciągów wymiarowych, które znajdą się na rysunkach,
- eksport modelu w formacie .DWG i .IFC.